TΕΛΙΚΑ ΚΑΠΟΙΟΙ ΚΑΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΜΥΑΛΟ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΡΩΝΕ ΚΟΥΤΟΧΟΡΤΟ
«Κολλάει» στην Κομισιόν ο γάμος Olympic-Aegean;
Δύσκολη νομική «μάχη» φαίνεται ότι θα αντιμετωπίσουν η Olympic του ομίλου MIG και η Aegean στις Βρυξέλλες, καθώς ο «γάμος» των δύο κυρίαρχων ελληνικών αεροπορικών εταιρειών είναι ενδεχόμενο να προσκρούσει στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν. Την ίδια ώρα, η ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού, παρότι έχει από μήνες λάβει σχετική επιστολή του υφυπουργού, κ. Ν. Σηφουνάκη, αργεί απελπιστικά να διερευνήσει τις καταγγελίες για συντονισμό των δύο εταιρειών πριν εγκριθεί η συγχώνευσή τους από τις ευρωπαϊκές αρχές και αυτή η στάση της υπό τον κ. Δ. Κυριτσάκη Επιτροπής εκτιμάται ότι διευκολύνει τους χειρισμούς των δύο εταιρειών ενώπιον της Κομισιόν.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του “S”, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ενημερώθηκε μόλις στις 24 Ιουνίου από τις δύο αεροπορικές εταιρείες για τη συμφωνία τους να συγχωνευθούν, που είχε αρχικά ανακοινωθεί στα τέλη Φεβρουαρίου.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν, ότι η συγχώνευση «σήκωσε αρκετά φρύδια» στην Κομισιόν (“raised a few eyebrows”, κατά την αγγλοσαξονική έκφραση που χρησιμοποίησαν οι πηγές του “S” στις Βρυξέλλες), όχι λόγω των αμελητέων μεριδίων των δύο εταιρειών σε επίπεδο ευρωπαϊκής αγοράς, αλλά εξαιτίας της απόλυτης κυριαρχίας τους στην ελληνική αγορά (συνολικό μερίδιο της τάξεως του 95%, με μερίδια 100% στα περισσότερα δρομολόγια εσωτερικού).
Οι δύο ελληνικές εταιρείες, που επιδιώκουν να δημιουργήσουν ένα ιδιωτικό μονοπώλιο στις αερομεταφορές εσωτερικού, το οποίο είναι αμφίβολο αν μπορεί να πάρει «πράσινο φως» από τις Βρυξέλλες με βάση το άρθρο 101 της Ευρωπαϊκής Συνθήκης, έχουν προετοιμαστεί για σημαντική νομική «μάχη». Αυτό, όπως τονίζουν πηγές του “S” από εξειδικευμένα δικηγορικά γραφεία των Βρυξελλών, φαίνεται όχι μόνο από την πολύμηνη προετοιμασία της αναγγελίας της συμφωνίας συγχώνευσης στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού, αλλά και από το γεγονός, ότι οι δύο εταιρείες επιστράτευσαν ως νομικό σύμβουλο στην υπόθεση ένα από τα πιο «ακριβά» εξειδικευμένα νομικά γραφεία της Ευρώπης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, Olympic και Aegean έχουν προσλάβει ως ειδικό σύμβουλο το γραφείο Freshfields Bruckhaus Deringer LLP, που απασχολεί 2.400 νομικούς και διατηρεί γραφεία σε 28 χώρες του πλανήτη! Η εν λόγω δικηγορική εταιρεία έχει αναλάβει τη νομική υποστήριξη της βρετανικής κυβέρνησης για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2012, ενώ είναι γνωστή η εμπλοκή της σε μια από τις σημαντικότερες υποθέσεις ανταγωνισμού που απασχόλησαν την Ευρώπη τα τελευταία χρόνια: η Freshfields ήταν σύμβουλος της ιρλανδικής κυβέρνησης στη μακρά νομική «μάχη» στις Βρυξέλλες για τις ιρλανδικές αερομεταφορές, που σε πολλά σημεία θυμίζει την υπόθεση της συγχώνευσης Olympic-Aegean.
Στην υπόθεση αυτή, η Ryanair, η γνωστή σε όλη την Ευρώπη εταιρεία χαμηλού κόστους της Ιρλανδίας, επιχείρησε να εξαγοράσει την Aer Lingus, βασικός μέτοχος της οποίας είναι το Ιρλανδικό Δημόσιο. Η Κομισιόν τελικά απαγόρευσε την εξαγορά και μόλις πρόσφατα το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επικύρωσε την απόφασή της, σε προσφυγή της Ryanair, καθώς κρίθηκε οριστικά ότι από την ενοποίηση των δύο εταιρειών θα προέκυπτε ένα πανίσχυρο μονοπώλιο στις διεθνείς πτήσεις από και προς την Ιρλανδία. Η υπόθεση αυτή έχει σοβαρές αναλογίες με την περίπτωση της συγχώνευσης της Olympic με την Aegen, με μόνη διαφορά, ότι ο μονοπωλιακός έλεγχος των δύο ελληνικών εταιρειών εντοπίζεται στα δρομολόγια του εσωτερικού.
Οι δύο ελληνικές εταιρείες, σύμφωνα με τις πληροφορίες του «S», ανακοίνωσαν την πρόθεση συγχώνευσης στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού στις 24 Ιουνίου, ζητώντας σχετική έγκριση, ενώ στις αρχές Ιουλίου η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι η συμφωνία εμπίπτει στο πεδίο των αρμοδιοτήτων της και κάλεσε κάθε ενδιαφερόμενο, όπως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις, να υποβάλλει υπόμνημα με τις θέσεις του για τη συμφωνία εντός δεκαημέρου. Πριν από λίγες ημέρες, οι δύο εταιρείες, με τη βοήθεια της Freshfields, έκαναν εκτενή παρουσίαση της συμφωνίας και των νομικών επιχειρημάτων για την έγκρισή της (από πηγές της Κομισιόν γίνεται λόγος για παρουσίαση 500 σελίδων!).
Στο μεταξύ, η ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού κοιμάται τον… ύπνο του δικαίου, παρότι πριν από αρκετούς μήνες ενημερώθηκε από τον υφυπουργό Μεταφορών, Ν. Σηφουνάκη, για τις ενδείξεις συντονισμού δρομολογίων των δύο εταιρειών πριν ακόμη εγκριθεί η συγχώνευσή τους, κάτι που, εφόσον επιβεβαιωνόταν, θα αποτελούσε σοβαρή καταχρηστική πρακτική με βάση την εσωτερική νομοθεσία περί ανταγωνισμού (άρθρο 1 του ν. 703/77, το οποίο απαγορεύει οριζόντιες συμφωνίες/καρτέλ).
Απαντώντας στις 15 Ιουλίου σε σχετική ερώτηση βουλευτών του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Σηφουνάκης σημειώνει με νόημα ότι «απάντηση δεν έχουμε πάρει ακόμη από την Εθνική Επιτροπή Ανταγωνισμού ως προς το συγκεκριμένο» (σ.σ.: εννοεί το έγγραφο που εστάλη στον πρόεδρο τητηςρχής, κ. Κυριτσάκη, σχετικά με τη συμφωνία συγχώνευσης των δύο εταιρειών).
Σύμφωνα με πληροφορίες του «S», η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει συγκεντρώσει αρκετά στοιχεία για την υπόθεση, προχωρώντας μάλιστα και σε εφόδους στα γραφεία των δύο εταιρειών, αλλά ως συνήθως συμβαίνει με αυτή την άκρως αναποτελεσματική δημόσια αρχή της χώρας η έρευνα «σέρνεται» με ανεπίτρεπτα αργούς ρυθμούς (οι καθυστερήσεις είναι και σε άλλες περιπτώσεις τόσο σοβαρές, ώστε πρόσφατα καταδικάσθηκε σε 9μηνη φυλάκιση με αναστολή ο πρώην πρόεδρος της Επιτροπής, κ. Σπ. Ζησιμόπουλος!).
Αυτή η ολιγωρία της Επιτροπής Ανταγωνισμού, όπως τονίζουν νομικοί κύκλοι, εξυπηρετεί απόλυτα τις επιδιώξεις των δύο αεροπορικών εταιρειών: αν η ελληνική Επιτροπή ολοκλήρωνε γρήγορα την έρευνά της και κατέληγε σε επιβολή κυρώσεων για σχηματισμό καρτέλ στις δύο εταιρείες, στην περίπτωση που όντως έσπευσαν πρόωρα να εναρμονίσουν δρομολόγια πριν εγκριθεί η συγχώνευση, αυτό θα ήταν ένα επιβαρυντικό στοιχείο και για την έρευνα που διεξάγει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σε κάθε περίπτωση, χρηματιστηριακοί αναλυτές στην Αθήνα εκτιμούν, ότι οποιαδήποτε εμπλοκή στη διαδικασία έγκρισης της συγχώνευσης θα είχε σημαντική αντανάκλαση στην οικονομική θέση της Marfin Investment Group, η οποία έχει κατ’ επανάληψη διαβεβαιώσει τους μετόχους της, ότι οι μεγάλες ζημιές που έχουν επιβαρύνει τον όμιλο από το πρώτο διάστημα λειτουργίας της Olympic υπό τον έλεγχό του θα ανακτηθούν, όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία συγχώνευσης με την Aegean
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου